keskiviikko 1. tammikuuta 2014

Seija-myrskyn viemää..

Tässä saattoikin olla jo puhetta siitä, että ensi vuoden tomatit kasvaa ehkä jossain toisessa kasvihuoneessa kun tämänvuotiset. Kaisan tarjoituksena oli seurata lumimäärän kasvua valokuvitse, mutta operaatio epäonnistui kahdella tapaa: ensin lumi suli ja lopunviimeksi kuvista tulikin todisteita vakuutusyhtiölle. Tässä kollaasi:

Viimeisessä kuvassa puuttuu jotain, nimittäin etuseinä.

sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Ruusupapuja pöytään!


Puutarhan sato päätyi viimein pöytään. Pavut olivat hauskan värisiä raakana, mutta niitä oli kovin vähän (kuvassa kaikki). Niitä vihreitä syötiin myös, jotka eivät olleet vielä kypsyttäneet papua valmiiksi. Molemmat olivat hyviä maistiaisia täytetyissä paprikoissa.

Kukkavaiheessa yritin avustaa niitä pölytyksessä mutta ei sillä näyttänyt olevan vaikutusta, ihan eri kohtiin ne pavut sitten kehittyivät lopulta.

Satoa saatiin myös herneistä jo aiemmin kesällä ja porkkanoista nyt syksyllä. Erinomaisen hyviä porkkanoita ja niitä tuli suhteellisen paljon ja helposti! Muutama jäätyi maahan kiinni kun pakkaset tulivat. Onkohan ne vielä syömäkelpoisia jos saa irti?

Jossain vaiheessa Ilmari avusti minua porkkanoiden nostamisessa. Ihmetys oli suuri ja ilme mainio: MITEN siellä maan sisällä voi olla porkkana?

sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Ruusupapujen jatko-osa

Hienot, hillityt värit teidän ruusupavuissa. Lienee kuitenkin ihan lajike-kohtaista vaihtelua, leveyspiirillä ei liene merkitystä?

Tässä on ensimmäinen pidemmälle päässyt palko. Olemme olleet poissa juuri kuumimpina päivinä, joten papu ehti vähän kuivahtaa, luultavasti kuitenkin virkistyy.

lauantai 13. heinäkuuta 2013

Pihan perältä

Meillä on hempeämmän väriset kuin teillä!
Mites se pölytyksen avustus menikään, Ilari? Missä vaiheessa ja mitä suditaan minne..? Tarviiko herneille tehdä sitä?


Herneet voivat paljon paremmin kuin viime vuonna, silloin en jaksanut väsätä tukia niille.

keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Ruusupavut

Meillä ei kukkia näkyvissä vielä. Varret yrittävät ylhäältäpäin heittäytyä naapurivarren naruun ja kiivetä myös alhaalta päin toisten naruihin. Aika härskiä!

sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Ruusupavut kukkivat Vaasassa ja muuta puutarhahässäkkää

Tässäpä näitä meidän versoja.

Kuvakulma yrittti olla havainnollinen. Koska tämä kuitenkin epäonnistui, kerrottakoon, että varret kiipeävät kohti parvekkeen kaidetta ja samalla matkalla koittavat kuristaa toisensa hengiltä.

 Myös vähän kasvihuoneen kuulumisia. Tomaatit alkavat punertaa arviolta 2 viikon päästä.

 Omenapuu kidutuspenkissä. Luin että tämmöisen kitukasvuisen lajikkeen taivuttaminen juhannuksen jälkeen auttaa aikaistamaan satovuotta.



keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Ruusupavut

Viimein ne ovat alkaneet kurkottaa ylöspäin, hyvältä vaikuttaa!

..Jos selviävät näistä käsittelyistä.